LAUNDRY

I began to take pictures of my own laundry. With my life restricted by the Corona Disaster and my vision obscured, I have begun to pay more attention than before to the ordinary, overlooked, narrow landscapes of my life, motifs that I only notice when they are photographed.

Washing clothes is one of the household chores that I take for granted every day, but doing it on a sunny day feels like a special act to me. The moment when I feel the sunlight and wind is pleasant, and the clothes seem to accumulate the passage of time of the day.

Despite being a private existence strongly connected to the lifestyle of an individual or a house, laundry, which is sometimes hung outside to dry and exposed to the public eye, is like a filter that drifts between the private and public spaces.

The presence of someone who washed the clothes, hung them out to dry, and will come back to pick them up in the near future is felt in the laundry, even though it is exposed to the elements. Even after being exposed to wind and rain. The laundry is there as a trace of someone’s life. I am fascinated by the resilience of human life that laundry evokes, and I continue to photograph it.

自分の洗濯物の写真を撮るようになった。コロナ禍で生活が制限され視界が定まらない中で、生活の中でごく平凡で見過ごされる狭い風景、写真に撮られてはじめて気がつくようなモチーフに以前よりも目を向けるようになった。

洗濯は日々当たり前に行う家事の一つではあるが、晴れの日に行うそれは私にとって特別な行為に感じられる。陽の光と風を感じる瞬間は心地よく、衣類にはその日一日の時間の経過が蓄積されているように思える。

個人や家の生活様式に強く結びついた私的な存在であるにも関わらず、外に干されて人目にさらされることもある洗濯物は、私的な空間と公的な空間との間に漂うフィルターのようでもある。

洗濯物にはその衣類を洗い、干して、そして近い未来に取りこみにくる誰かの存在が感じられる。風雨にさらされてなお。誰かが生きている軌跡としてそこに洗濯物はある。言うなれば野ざらしの未来とでも形容するような、洗濯物が連想させる人間の生活のたくましさに私は魅了されて撮り続けている。

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2024.3.8 Fri – 3.13 Wed
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